Fitnessplate
Future 3D

JUST NU! 4995KR

Fitnessplate
Future 3D
Fitnessplate
Future 3D
Fitnessplate
Future 3D
Power Plate MOVE
Power Plate Move
Personal Power Plate
Personal Power Plate
previous arrow
next arrow
Slider

VIBRATIONSPLATTOR


Om vibrationsträning på vibrationsplatta

Vibrationsträningvibrationsplatta eller Power Plate är en mycket effektiv och skonsam träningsform samt behandlingsform för hela kroppen.

Vibrationsträning på vibrationsplatta

Vibrationsplattan började användas redan på 1970-talet i Ryssland för att stärka muskulaturen och bentätheten på kosmonauter efter att de påverkats av tyngdlöshet. Efter längre tid i rymden är man normalt så svag att traditionell träning är svår att genomföra. Därför utvecklades vibrationsträningen som ett både skonsamt och effektivt sätt för att återhämta sig.

Den effektiva träningsmetoden spreds sig senare till elitidrottare. På 1990-talet utvecklades den första vibrationsplattan för kommersiellt bruk av italienska professorn Carmelo Bosco.

I USA används vibrationsplattor eller Power Plate i stor utsträckning av både atleter på college nivå samt av professionella basketspelare,  basebollspelare, lag i amerikansk fotboll.

Nyttoeffekter vid vibrationsträning med vibrationsplatta är bland annat:

  • effektivare träning (resultat på bara 10-15 minuters pass)
  • starkare skelett, leder och muskler
  • ökad fettförbränning (viktminskning)
  • mindre celluliter
  • bättre balans
  • massageeffekter
  • smärtlindring
  • snabbare rehabilitering efter skada
    (t ex korsbandsskada)

Vibrationsträning är en skonsam träning för alla

En av de stora fördelarna med vibrationsträning på vibrationsplatta är att träningen blir mer effektiv. Träning på vibrationsplatta aktiverar dubbelt så mycket muskelmassa som vid konventionell träning. Tiden du tränar kan därför kortas ned. Du kan nå bra resultat på bara 10-15 minuters träning.

När du använder vibrationsplattan så svarar musklerna med att hålla emot och du får på så sätt ett en effektiv träning med minimal ansträngning. Endast 10 minuters användning av vibrationsplattan om dagen kan göra stor skillnad.

Träning på en vibrationsplatta lämpar sig mycket bra för dem som har svårt att motionera på vanligt sätt. Vibrationsträning är även perfekt som rehabilitering efter skador eller sjukdom, vid funktionshinder, svår övervikt, eller hög ålder samt stillasittande livsstil/livssituation.

Tack vare minimal belastning på ligament och leder så kan de flesta träna på vibrationsplatta.

Vibrationsträning brukar därför även fungera bra för personer med lite svårare nack- eller ryggproblem. Men du som har skador eller svårare problematik bör ändå rådgöra med din läkare eller fysioterapeut/sjukgymnast innan användning.

Se artiklar om vibrationsträning >>

Hur använder man en vibrationsplatta?

Träning på en vibrationsplatta  kan vara bra för stora delar av kroppen. Man uppnår ofta stor effekt redan av att stå still statiskt på plattan. Om man sedan utför övningar på plattformen så blir träningen ännu mer effektiv. Man brukar även säga att alla övningar blir effektivare när du utför dem på på en vibrationsplatta.

Vibrationsplatta för vibrationsträning

Då vibrationerna gör träningen effektivare så är normalt ett träningspass på vibrationsplatta kortare än traditionell träning. Ca 10-15 minuter, tre gånger i veckan, kan räcka för att uppnå effekt. Man kan efterhand öka träningstiden till ca 20-30 minuter.

Läs mer om övningar >>

När kan ska man undvika att använda vibrationsplatta?

Läs om vid vilka tillstånd du bör du undvika att använda vibrationsplatta.