Vibrationsplatta för vibrationsträning

Här kan du köpa Fitnessplate Future 3D, en vibrationsplatta som används för vibrationsträning.

Fitnessplate Future 3D är en vibrationsplatta anpassad för hemmaträning och passar även bra att ha på mindre gym, arbetsplatsen eller äldreboendet.

Vibrationsplatta för vibrationsträning


Handla Fitnessplate vibrationsplatta här


Hur fungerar Fitnessplate Future 3D vibrationsplatta?

Vår vibrationsplatta Fitnessplate Future 3D ger laterala svängningar och vibrationer med en unik 3D/tredimensionell svängfunktion. Vibrationerna stimulerar receptorer i musklerna (muskelspindlar) och får musklerna att hålla emot (kontrahera). På så sätt tränas musklerna genom minimal ansträngning.

Vid vibrationsträning aktiveras i stort sett alla muskler, även de djupa musklerna, vilket inte alltid sker vid konventionell träning. Om man kombinerar kroppsvibrationer med att man utför en rörelse så blir muskeln tröttare och träningen förväntas bli effektivare.

Fitnessplate Future 3D – program

Det finns tre förinställda intervallprogram för Fitnessplate Future 3D vibrationsplatta (P1, P2 samt P3).  Sedan kan du även bestämma hastighet/tränings motståndet själv.

Intervallprogram för Fitnessplate vibrationsplatta:

  • Program 1 (P1): Svängningsprogrammet ger laterala svängningar. P1 är bra för att stärka de djupa stabiliserande musklerna. Detta program väljer du även om du vill öka din fettförbränning.
  • Program 2 (P2): Mikrovibrationer. Detta program rekommenderas för dig med värkproblematik samt för att öka blodcirkulationen.
  • Program 3 (P3):  Kombinationsprogram av P1 & P2. Ger den mest kompletta helkroppsträningen. Detta program bör du vänta med tills du tränat en del med P1 och P2 och är lite mer erfaren.

Vid de förinställda programmen P1, P2 och P3 kan du inte ändra tid eller hastighet/motstånd.

Om du vill reglera på egen hand så kan du dock använda klockans ”F-knapp”.
F1 motsvarar funktionen i P1, F2 motsvarar P2 samt F3 motsvarar P3.  Nu kan du dock ändra tiden och hastigheten med tidknapparna (T) samt hastighetsknappen (H).

Läs mer om hur du använder Fitnessplate 3D i Fitnessplate future 3D användarmanual.

Fitnessplate Future 3D – handkontroll

Fitnessplate har en handkontroll som är designad som en klocka så att du kan ha den på handleden medans du tränar. På så sätt kan du även enkelt byta träningsprogram.

Fitnessplate Future 3D handkontroll


Mer om vibrationsträning på vibrationsplatta

Vibrationsträning på vibrationsplatta eller power plate är en mycket effektiv och skonsam träningsform samt behandlingsform för hela kroppen.

Vibrationsträning på vibrationsplatta

Vibrationsplattan började användas redan på 1970-talet i Ryssland för att stärka muskulaturen och bentätheten på kosmonauter efter att de påverkats av tyngdlöshet. Efter längre tid i rymden är man normalt så svag att traditionell träning är svår att genomföra. Därför utvecklades vibrationsträningen som ett både skonsamt och effektivt sätt för att återhämta sig.

Den effektiva träningsmetoden spreds sig senare till elitidrottare. På 1990-talet utvecklades den första vibrationsplattan för kommersiellt bruk av italienska professorn Carmelo Bosco.

I USA används vibrationsplattor eller power plate i stor utsträckning av både atleter på college nivå samt av professionella basketspelare,  basebollspelare, lag i amerikansk fotboll.

Nyttoeffekter vid vibrationsträning med vibrationsplatta är bland annat:

  • effektivare träning (resultat på bara 10-15 minuters pass)
  • starkare skelett, leder och muskler
  • ökad fettförbränning (viktminskning)
  • mindre celluliter
  • bättre balans
  • massageeffekter
  • smärtlindring
  • snabbare rehabilitering efter skada (t ex korsbandsskada)

Vibrationsträning är en skonsam träning för alla

När du använder vibrationsplattan så svarar musklerna med att hålla emot och du får på så sätt ett en effektiv träning med minimal ansträngning. Endast 10 minuters användning av vibrationsplattan om dagen kan göra stor skillnad.

Träning på en vibrationsplatta lämpar sig mycket bra för dem som har svårt att motionera på vanligt sätt. Vibrationsträning är även perfekt som rehabilitering efter skador eller sjukdom, vid funktionshinder, svår övervikt, eller hög ålder samt stillasittande livsstil/livssituation.

Tack vare minimal belastning på ligament och leder så kan de flesta träna på vibrationsplatta.

Vibrationsträning brukar därför även fungera bra för personer med lite svårare nack- eller ryggproblem. Men du som har skador eller svårare problematik bör ändå rådgöra med din läkare eller fysioterapeut/sjukgymnast innan användning.

Läs mer längre ner på sidan om när man ska undvika att använda vibrationsplatta.

Vibrationsträning – en effektiv träning

En av de stora fördelarna med vibrationsträning på vibrationsplatta är att träningen blir mer effektiv. Träning på fitnessplate aktiverar dubbelt så mycket muskelmassa som vid konventionell träning. Tiden du tränar kan därför kortas ned. Du kan nå bra resultat på bara 10-15 minuters träning.

Effektiv vibrationsträning

Kan vibrationsträning vara bra vid artros?

Det anses att problematik kring artros kan minska av träning. Dock är det många med artros som upplever träningen så smärtsam att man undviker den. I dessa fall kan vibrationsträning vara ett skonsamt sätt för att komma igång med sin träning och på så sätt bryta en ond cirkel.

Atros i knä

Det finns även flera studier som visat att symptom vid artros kan minska av vibrationsträning.

Läs mer om vibrationsträning vid artros.

Kan vibrationsträning stärka skelettet och öka bentäthet?

Benskörhet (Osteoporos) ökar ju äldre vi blir. Ca 15 procent av personer i 50 års ålder samt 70 procent av alla över 80 år drabbas. Vid benskörhet ökar risken för benbrott och är orsaken till stort lidande och kostnader för individ och samhälle.

Starkare skellett

En av de största orsakerna till benskörhet är fysisk inaktivitet. Motion som löpning där du utsätts för stötar ökar bentätheten mer än till exempel simning. Man har även forskat på och sett att vibrationsträning ger mellan 30-50 små stötar per sekund kan ge positiv effekt vid benskörhet

Kan vibrationsträning minska fetma och övervikt?

Många överviktiga människor har svårt att komma igång med träning då de tycker att det är för jobbigt eller att de kan känna sig generad av att gå på gym och visa sina otränade kroppar. För överviktiga personer kan vibrationsträning på vibrationsplatta därför vara en idealisk introduktion till träning.

Vibrationsträning har fler stora fördelar låg belastning på leder, speciellt vid statisk träning. Även den tid som krävs för att genomföra ett träningspass är mycket kortare på vibrationsplattan än vid traditionell träning.

Viktminskningm med vibrationsplatta

En studie Vissers et al. (2009), presenterad i The European Journal of Obesity.Vol. 3(2). 2010, visade att vibrationsträning kan minska bukfett hos vuxna med övervikt och fetma.

Läs mer om fettförbränning och viktminskning med vibrationsplatta.

Kan vibrationsträning minska celluliter?

En av många möjliga positiva effekterna som följd av träning på vibrationsplatta är reducering av celluliter. Om du är en av alla som kämpar med att försöka minska dina celluliter så kan det vara värt för dig att testa vibrationsträning. Det bästa är dessutom att det i många fall kan ske på relativt kort tid och bara några träningstillfällen i veckan.

Användningen av vibrationsplatta ger en bra form av träning som riktar sig mot de zoner där man vanligtvis har celluliter, som lår, ben, höfter, mage och skinkor.

Minska dina celluliter med vibrationsplatta

Genom att stå på vibrationsplattan statiskt eller genom att utföra övningar på vibrationsplattformen kommer du att förbränna fett samt bygga upp muskler. Vibrationsterapin ökar även på både blodcirkulationen och lymfcirkulationen vilket bidrar till att dränera bort fett och slaggprodukter.

Förslagsvis kan du även sitta på vibrationsplattan med benen framför dig, så att låren masseras.

En studie som gjordes 2004 utförs av forskare vid SANDERM Professional Clinic för Hudsjukdom och Allergologi påvisade att användning av vibrationsplatta kan minska celluliter.  Deltagarna utförde fyra övningar i ca 8-13 minuter på en vibrationsplatta två till tre gånger i veckan. De uppnådde 25,7 procents minskning av celluliter på lår och skinkor.

 


Hur använder man en vibrationsplatta?

Man kan träna hela kroppen på en vibrationsplatta. På Fitnessplate Future 3D finns svängningsprogram som är anpassade för att stärka de djupa musklerna, öka fettförbränningen, öka blodcirkulationen samt minska värk.

Utför övningar på en vibrationsplatta

Då vibrationerna gör träningen effektivare så är normalt ett träningspass på vibrationsplatta kortare än traditionell träning. Ca 10-15 minuter, tre gånger i veckan, kan räcka för att uppnå effekt. Man kan efterhand öka träningstiden till ca 20 minuter.

Grundläget är att man står på plattan med fötterna axelbrett och lätt böjda ben. Sedan utför man olika typer av övningar eller rörelser som exempelvis:

  • Knäböj
  • Utfallssteg
  • Sittups
  • Armhävningar
  • Övningar med styrkeband

Läs även om bra övningar vid vibrationsträning med Fitness Future 3D.

Vibrationsplatta som massagebehandling

En vibrationsplatta kan användas för effektiv egenmassage  för att behandla spända muskler i ben, armar och rygg.

Om du har ischias kan du exempelvis sitta på plattan med utsträckta ben så att rumpan och baksidan av låren masseras (böj samtidigt ryggen lite framåt).

Du kan även sitta på golvet och vila vaderna på plattan för en massage av vader.

Sitt på en stol framför plattan och vila fötterna på plattan för en skön fotmassage.

När kan ska man undvika att använda vibrationsplatta?

Läs om vid vilka tillstånd du bör du undvika att använda vibrationsplatta.

 


Har du 15 minuter över – tre gånger i veckan – för att kunna träna hemma?

Vet du vad den vanligast orsaken är till att träningen inte blir av?

  1. Man har inte tid.
  2. Man vet inte hur man ska börja.
  3. Man känner sig osäker i vill inte synas på gymmet med andra.

Är du en av dem som känner dig träffad av punkterna ovan?

… I så fall kan vibrationsplattan vara en bra lösning för dig för att komma i form, bränna fett och få en mer tonad kropp. Helt utan att behöva avsätta flera kvällar i veckan på gym.