fbpx

Fungerar verkligen vibrationsträning?

Vibrationsträning

Vibrationsträning på vibrationsplattor har förekommit ett tag på gym eller hos sjukgymnaster. Du kanske har varit på ett gym eller mässa på senaste tiden och sett hur någon bokstavligen stod och skakade på en platta som såg ut som ett mindre löpband?

Nu har vibrationsplattorna även börjat bli vanligt i hemmet då det numera finns vibrationsplattor för hemmamarknaden som kommit ned i pris.

Men funkar verkligen vibrationsträning? Eller är effekten av träning på en vibrationsplatta en bluff?

Tänk dig att vibrera dig till en smalare och mer tonad kroppsbyggnad, få mindre celluliter, starkare muskler, starkare skelett, bättre balans, mindre smärta vid artros, utan att göra något annat än att stå på en vibrationsplatta i 10-15 minuter per dag.

Det är så reklam på TV-shop kan låta. Därför är det inget konstigt om man misstänksamt undrar om man verkligen kan gå ner i vikt eller få bättre hälsa utan att anstränga sig mer än så. Dessutom vill man ju veta om det finns några risker med att träna på en vibrationsplatta.

Är vibrationsplatta bra eller dåligt? Eller är vibrationstränings farligt? Om du funderar på att köpa en vibrationsplatta men tvekar för att du undrar om det om det verkligen funkar bra så läs vidare.

För faktum är att träning på vibrationsplatta verkligen funkar. Vibrationsträning är mycket effektiv och bekvämt, även om det passar inte för alla.

Medans åsikterna går isär angående hur effektiv vibrationsträning (speciellt i förhållande till vanlig träning) är så faktum att vibrationsträning har effekt. Hela kroppen vibrationer (Whole Body Vibration) som det kallas inom forskningen är någon som är väl testat och beprövat. Det finns många vetenskapliga studier som visar på vibrationsträningens positiva effekter.

 

Hur fungerar vibrationsträning?

Vetenskapen bakom denna träningsmetod är inte bara rationell utan bygger också på beprövade fysiologiska principer. Den största delen av kritiken från vissa kretsar bygger troligtvis på en brist på information. När man väl förstår hur vibrationsplattor fungerar så kan tvivlen oftast skingras.

Vibrationsplattor fungerar på samma sätt som när en doktor knackar på ditt knä med en reflexhammare för att kontrollera dina reflexer. I det fallet så sparkar ditt ben ut utan att du själv medvetet aktiverat rörelsen. På samma sätt aktiveras dina muskler ofrivilligt när du placerar dig på en vibrationsplatta. När plattan vibrerar och rör sig tredimensionellt så aktiveras musklerna i din kropp för att hålla kroppen i balans på plattan. En vibrationsplatta kan orsaka upp till 3000 muskelkontraktioner på en enda minut.

I grund och botten gör dessa träningsmaskiner som deras namn tyder på – de skickar snabba och kontrollerade vibrationer till kroppen.

Det första som vibrationerna gör är att orsaka ofrivillig rörelse vilket skapar en utmaning för kroppen. Men oroa dig inte oroa dig, för din kropp kommer inte att kastas från maskinen. För vibrationerna är visserligen snabba men relativt små. Så du kommer att klara av att stå kvar på plattformen.

Eftersom huvudmålet för kroppen är att stanna kvar på den vibrerande plattformen skapar rörelserna som orsakas av maskinen en instabilitet i kroppen. Kroppens muskler är därför tvungna att svara för att hålla dig i balans. De gör de genom att reagera med sammandragningar som motbalans för att få stabilitet.

Det uppskattas att vibrationsplattor kan inducera 30 till 50 muskelreflexer per sekund och det faktum att vibrationerna fortsätter att fungera dina muskler resulterar kontinuerligt i en mer intensiv träning jämfört med traditionella träningsformer som ofta innebär pauser. När dina muskler spänner sig och slappnar av i snabb takt, blir de mer tonade, får styrka, och du kommer att kunna bränna kalorier.

ibrationsplatta oscillation vertikal vibration

Det finns vibrationsplattor som är oscillerande (svängande) samt sådana som har vertikala vibrationer (mikrovibrationer). Båda typerna inducerar ofrivilliga stretchreflexer för att engagera dina muskler i träning.

Plattor som oscillerar brukar vila på en svängpunkt. Det betyder att när den ena sidan går upp, går den andra sidan ner. Dessa växlande mönster av muskelrörelser tränar din kropp för att upprätthålla balans.

Plattor som rör sig linjärt flyttar hela plattan upp och ner på ett jämnt sätt. Som ett resultat tvingas muskelfibrerna att motstå tyngdkraften vertikalt från en stående position. De genererade rörelserna kan vara till hjälp för att förbättra hoppkraften, vilket är en stor fördel för idrottare.

Se vår köpguide för vibrationsplatta för att bestämma vilken vibrationsplatta som är bäst för dig.

 

Varför är då vibrationsträning så positivt?

Vad är det som gör att vibrationsträning är så hälsosamt då? Till att börja med så fungerar de snabba muskelsammandragningarna som en pump för lymfkärlen. Det kan även aktivera blodcirkulationen.

Ett ökat blodflöde på friska nivåer ökar syret och näringen i kroppens celler.

När flödet ökar på lymfvätskan så transporteras överskottsvätska och slaggprodukter tillbaka till blodbanan vilket kan minska ödem, stelhet, viktökning och celluliter. Ökat lymfflöde bidrar även till ett bättre immunförsvar. När lymfan passerar lymfnoder tillförs vätskan vita blodkroppar (lymfocyter) och plasmaceller, samtidigt som bakterier, virus och andra skadliga partiklar oskadliggörs.

Dina muskler tränas när du står på vibrationsplattan. Kroppen anpassar sig genom att öka muskelfibrerna för att öka styrkan. Samtidigt bränner kroppen kalorier för att ge musklerna energi.

Då våra muskler som fäster i skelettet utsätts för gradvis upprepad dragning i sina fästen mot kroppens ben så har det en positiv effekt på bentätheten. Vibrationerna aktiverar de benuppbyggande cellerna (osteoblaster) som komprimerar och bygger om benvävnaden. Äldre personer som har benskörhet (Osteporos) kan därför ha stor nytta av vibrationsträning.

 

Träna på rätt sätt för att uppnå önskat resultat

Hur effektiv din träning är på vibrationsplattan beror också på hur du använder den. Du måste utforma dina övningar baserat på vad du vill uppnå.

Om du vill uppnå större muskelmassa på överkroppen så ger det såklart minimalt resultat att stå på plattan och göra knäböj. Istället bör du kanske göra en övning där du placerar benen utanför plattan, samtidigt som du placerar händerna på plattan och utför armhävningar. Du kan också stå på plattan och använda de medföljande styrkebanden för att träna överkroppen samtidigt som du tränar ben och bål.

Så om ditt mål är att gå ner i vikt, minska celluliter, komma i bättre form efter skada eller graviditet, träna upp dina knän efter en korsbandsskada, minska smärta i dina knän med artros, se till att anpassa dina övningar för att passa dina mål.

 

Finns några risker med att vibrationsträna?

Kan det vara farligt att träna på en vibrationsplatta? Finns det biverkningar eller nackdelar med träning på en vibrationsplatta?

En vibrationsplatta genererar regelbundna och kontrollerade vibrationer relativt låga i frekvenser som normalt endast har hälsosamma effekter. Helt olik vibrationer som man kan uppleva om man färdas på från en skumpig väg eller använder att arbetsverktyg som en slaghammare eller slipmaskin som faktiskt kan vara skadliga (dels på grund av typen av vibrationer, dels på grund av att man oftast använder arbetsverktyg under en mycket längre tid).

Men om du lider av något medicinskt tillstånd så kan det vara bra att konsultera en läkare eller fysioterapeut innan du börjar träna.

Läs mer om vid vilka tillstånd du bör undvika att träna på vibrationsplatta.