Lymfdränage stående på vibrationsplatta

Filmen visar sidorörelser i låg hastighet på Fitnessplate 4D.  Syftet är att aktivera en lymfdränage. 

Vad behandlas

Denna övning syftar till att stimulera lymfflödet i dina ben upp till dina ljumskar. Även bålen påverkas.
(Lymfsystemet är en helhet så hela systemet aktiveras indirekt).

Hur gör man

Utgångsläge: Stå på plattan med fötterna axelbrett och lätt böjda knän.

Stå kvar på plattan passivt utan att utföra övningar.

Kör vibrationsplattan på låg hastighet/frekvens. 

Lynfdränage på vibrationsplatta

Då syftet är att aktivera lymfflödet och minska lymfvätska i ben så vill man inte aktivera blodcirkulationen för mycket. Undvik därför att utföra ansträngande övningar som knäböj eller liknande som kan aktivera blodcirkulationen.

Utför gärna egenmassage för lymfsystemet (se  under tips/variant nedan).

Tid/repetitioner

Från några minuter upp till 10 minuter. 

Tips/Variant

Ta gärna några djupa andetag via näsan ned i magen medan du lyfter armarna längs sidorna upp över huvudet (som änglavingar). Håll andan några sekunder. Sänk sedan ned armarna och dra in magen så att du pressar ut luften. Gör 5 repetitioner.

Gör egenmassage i form av strykningar från nacke mot nyckelbensgropen, massera armhålor, gör strykningar på armar,  massera mage.
Se även egenbehandling lymfsystemet.

Kombinera denna övning med att även  ligga på vibrationsplattan med benen i högläge,  sitta på vibrationsplattan  samt med att ligga på golv med vader på vibrationsplattan (i denna ordningen).

Se även film med: 8 minuters lymfapass på vibrationsplatta samt  14 minuters lymfapass på vibrationsplatta.

Du som av olika anledningar inte klara av att stå och träna kan sitta på en stol med fötterna på vibrationsplattan.  Se lymfdränage sittande på en stol.

OBS! Glöm inte att dricka vatten både före och efter lymfdränage.


Utrustning & inställningar

  • Utrustning på bild/film: Fitnessplate 4D
  • Vibrationsrörelse: Sidorörelse eller mikrovibrationer. (Svängningar).
  • Frekvens/hastighet: Låg