Vad är skillnaden mellan löpband och vibrationsplatta?

Jämförelse mellan löpband och vibrationsplatta

Löpband har funnits som träningsutrustning på marknaden sedan slutet av 1960-talet då maskiningenjören och fitnesspionjären William Staub utvecklade ett löpband för hemmabruk. Sedan dess har utvecklingen gått enormt framåt och löpbandet har blivit kanske den mest använda träningsutrustningen för konditionsträning idag.

Under 1960-talet utvecklades i forna Östtyskland även den direkta föregångaren till modern vibrationsträning, Rythmic Neuromuskular Stimulation (RNS). Men det var inte förrän ryssarna började använda vibrationsplattor för att träna idrottare och hålla sina kosmonauter i form i rymden som vibrationsmaskiner kom in i fitnessindustrin. Idag är det vibrationsträning som gäller när man pratar om ”passiv träning” trenden.

Både löpband och vibrationsplattor är jättar inom området träningsmaskiner. Men de har olika fördelar och nackdelar. En förståelse för dess styrkor och svagheter kan kanske vara till hjälp om du står i valet och kvalet att köpa ett löpband eller en vibrationsplatta. (Om man inte har utrymme för båda).

Vibrationsträning på vibrationsplatta

Löparband

Fördelar och nackdelar med vibrationsplattan

Vibrationsmaskiner för hela kroppen (whole body vibration) ger kontinuerliga vibrationer. När man står, sitter eller övar/tränar på en vibrationsplatta så orsakar vibrationerna instabilitet i musklerna som i sin tur sträcker ut sin och drar ihop sig kontinuerligt för att stabilisera sig. Nedan kan du läsa om fördelarna och nackdelarna med vibrationsträning.

Fördelar:

  • Massor med fördelar
    Den största fördelen med vibrationsmaskiner är att de har massor med fördelar. Du kan öka din fettförbränning och gå ned i vikt, minska celluliter, förhindra muskelförlust, rehabilitera exempelvis knän efter en operation med liten belastning på lederna, förbättra bentätheten och förhindra benskörhet, förbättra balansen, öka blodcirkulation och lymfflödet och mycket mera.
  • Har även massageeffekt
    Man kan använda en vibrationsplatta till mer än bara träning. Vibrationerna kan även användas som massage av skadade, ömma eller spända muskler. Många med artros i exempelvis knän upplever smärtlindring.
  • Kortare träningstid
    En stor fördel med vibrationsträning är att tiden du behöver lägga på träning kan kortas ned avsevärt då träningen på en vibrationsplatta är mycket effektivare. Om du tränar 15 minuter på en vibrationsplatta så motsvarar det mellan i många fall mellan 45-60 minuter traditionell träning.

Nackdelar:

  • Liten eller ingen konditionsträning
    Vibrationsträning ökar fettförbränningen, gör musklerna mer tonade och ökar styrkan. Men den aktiverar inte hjärtfrekvensen och lungorna i så hög grad som andra former av träning. Så när du tränar på en vibrationsplatta så kommer du inte att förbättra uthålligheten och konditionen i någon större grad.
  • De bästa modellerna kostar ganska mycket
    Man får oftast vad man betalar för och därför får man investera ganska mycket pengar om man vill ha någon av den de mest avancerade modellerna av vibrationsplattor.
  • Erbjuder inte en totallösning för din träning
    Även om alla vibrationsplattor av hög kvalitet ger ett snabbt och effektivt träningspass så ger dessa maskiner inte en heltäckande lösning för din träning. Det går inte att fortsätta äta vad man vill och enbart stå på vibrationsplattan i några minuter varje dag och ändå komma i toppform. Du bör kombinera din träning med bra kost och andra typer av träning, gärna någon form av konditionsträning.

Fördelar och nackdelar med löpbandet

Ett löpband erbjuder kanske det mest naturliga träningssättet nämligen att gå eller springa. Därför är det en av de populäraste träningsmaskinerna som man kan ha hemma. Det krävs inga komplicerade träningsrutiner.

Fördelar:

  • Enkelt och tillgängligt i alla väder
    Med ett löpband så kan du promenera eller springa när som helst och i vilket väder som helst.
  • Bra konditionsträning
    Den bästa fördelen med löpbandet är att du förbättrar din kondition. Varje steg du tar stärker hjärtat och lungorna och förbättrar därmed din hälsa.
  • Viktminskning
    Eftersom att gå eller springa leder till förbränning av kalorier så säger det sig självt att regelbunden användning av löpbandet leder till viktminskning. Ju mer intensivt du tränar ju mer förbränner så såklart.

Nackdelar:

  • Leda
    De flesta tycker att det är tråkigare att gå eller springa på ett löpband jämfört med att göra det samma utomhus eller att delta i andra former av träning. När något är tråkigt så minskar motivationen och det blir lättare att hoppa över sin träning.
  • Brist på variation
    Man kan egentligen endast variera hastigheten på sin gång, jogging eller löpning. I övrigt så är det ju samma rörelse.
  • Kostnad
    Precis om med vibrationsplattor så är de löpband med högst kvalitet och mest funktioner också relativt dyra.

Vad är bästa träningsmaskinen för just dig?

Löpbandet eller vibrationsplattan?

Som man kan se ovan så har löpbandet och vibrationsplattan båda sina styrkor och svagheter. Därför beror valet mer på vad du vill uppnå med din träning.

Båda maskinerna bidrar till viktminskning.

Vibrationsträning kan utföras som “passiv träning” där du tränar bara av att du står passivt på plattan.

Löpbandet är aktiv träning som ger mer flås och ansträngning.

Regelbunden träning på löpbandet ger bättre kondition.

Vibrationsplattan bygger upp dina muskler på ett annat sätt än vad löpträning gör. Den har dessutom många olika effekter.

Träning på en vibrationsplatta lämpar sig mycket bra för dem som har svårt att motionera på vanligt sätt. Vibrationsträning är även perfekt som rehabilitering efter skador eller sjukdom, vid funktionshinder, svår övervikt, eller hög ålder samt stillasittande livsstil/livssituation.

Den bästa effekten får man såklart genom att träna både vibrationsträning och konditionsträning.