Bra övningar vid vibrationsträning med Fitness Future 3D

Vibrationsträning med vibrationsplattan Fitnessplate Future 3D är bra för stora delar av kroppen.

Fitnessplate har flera olika svängningsprogram.

  • Första programmet (P1) ger laterala svängningar som är bra för att stärka kroppens muskulatur, vill öka din fettförbränning, stärka skelettet, träna balansen o.s.v.
  • Andra programmet (P2) ger mikrovibrationer.  Detta väljer du om du har värkproblematik och vill få massageeffekt. Det kan öka blodcirkulationen och lymfcirkulationen.
  • Tredje programmet (P3) kombinerar program 1 med laterala svängningar och program 2 med mikrovibrationer.  Här får du en mer komplette helkroppsträning. Vänta tills du tränat en del med P1 och P2 innan du börjar med P3.

Grundpositionen vid vibrationsträning är att stå på vibrationsplattan med fötterna axelbrett. Detta ger en statisk träning i hela kroppen.

Vibrationsträning stående

Bra är även att använda resistensbanden som medföljer din Fitnessplate.  Håll banden framför kroppen.

Vibrationsträning stykeband

Man kan testa att lyfta en arm i taget.

Vibrationsträning

För att få tuffare träning kan man böja knäna och känna hur lårmusklerna får arbeta hårdare.

Fitness Future 3D

Riktigt tuff träning får du om du göra djupa knäböjningar (squats). Denna övning är mycket bra för att stärka både ben och knän.

Vibrationsplatta knäböj

Sedan kan man fortsätta genom att stiga av plattan och sedan utföra utfall med endast ett ben på plattan. Här tränar du låren.

Vibrationsträning utfall

En utmärkt för bålen är att sitta på plattan med benen  och armarna sträckta framåt. Luta dig samtidigt bakåt samt dra upp knäna lite. Håll kvar i denna position och håll balansen.  Här tränar du både rygg och magmuskler.

Vibrationsplatta för massage av ischias

Sedan kan man fortsätta genom att göra situps på plattan.

Armhävningar gör du med händerna på plattan medans du har fötterna på golvet.

Du kan även utföra övningen plankan med armarna vilandes på plattan medans du har fötterna (eller knän) på golvet.

Vibrationsträning plankan

 

Massage med vibrationsplattan

Om du vill reducera din celluliter kan du sitta på plattan och massera dina lår.

Om du har ont i ryggen kan du också sitta på plattan med benen framför dig.

Om du sitter på golvet och har vaderna på plattan så år du en vadmassage.

Du kan också sitta på en stol och ha fötterna på plattan för att få en skön fotmassage.

Vid massage så använder du program 2 och mikrovibrationer.

 

Inspirationsfilmer med bra övningar på vibrationsplatta