Armhävningar på raka ben (Vibrationsträning)

Vad tränas

  • Primärt:  Bröstmuskler, axlar
  • Sekundärt:  Bål, triceps

Hur gör man

  • Utgångsläge: Ställ dig på alla fyra med dina knän  på golvet och dina  händer axelbrett på vibrationsplattan.
  • Sänk dig ned med bröstkorgen tills din mage  når ned till plattan.
  • När du når plattan så pressar du dig  upptill raka armar igen.

Tid/repetitioner

En generell rekommendation är att du utför denna rörelse dynamisk med 10 repetitioner (som tar ca 30 till 60 sekunder) eller att du stannar kvar statiskt i målpositionen i ca 20 till 30 sekunder.  När du utfört en övning så kan du byta och gå vidare till en annan övning.

10 repetitioner kan vara för tufft i början, gör då så många repetitioner du orkar eller utför övningen knästående.

Varning

Denna övning kan vara för påfrestande för personer med nackproblem eller huvudvärksproblematik då huvudet då huvudet blir som en tyngd i denna positionen. Försök att hålla huvudet rakt när du gör plankan, armhävningar eller liknande övningar.  Se film >>  

Utrustning & inställningar

  • Utrustningen på filmen: Fitnessplate Future 3D.
  • Vibrationsrörelse: Vi rekommenderar att du utför denna med din vibrationsplatta inställd på mikrovibrationer.   Men det går även bra på  svängningar eller något kombinationsprogram. 
  • Frekvens/hastighet: valfritt